Foamrollen voor knopen in een spier

Foamrollen

Foamrollen is de laatste jaren steeds bekender geworden. Het is een vorm van zelf-massage. Het gebruik van een foamroller kan onder andere helpen bij spierpijn, stijve spieren en verminderde beweeglijkheid in gewrichten.

Een foamroller kennen we ook onder de naam triggerpoint roller of massagerol. Het

Foamrollen kan een goede toevoeging zijn aan je warming-up of cooling-down. Voor of na de oefeningen. Daarnaast kun je het toevoegen aan je dagelijkse routine. Foamrollen is in te zetten voor verschillende doeleinden.

Lees verder om er achter te komen voor wie foamrollen positieve effecten kan hebben. En welke foamrol het beste bij jou past.

Beste foamroller 2020

Hieronder zie je de twee foamrollers die wij adviseren, afhankelijk van je niveau. Heb je vaker gebruik gemaakt van een foamroller kies dan voor de hardere gevorderden variant. Begin je met foamrollen? Dan adviseren wij de zachtere foamroller met minder reliëf voor beginners.

Beginner: Triggerpoint The Grid  Foamroller

Foamroller the grid

Kenmerken:

  • Hardheid: Medium
  • Structuur: Medium
  • Niveau: Beginner – Gevorderd

Lees hier de ervaringen van 40 andere personen >>

Gevorderden: Matchu Sports Foamroller

Foamroller kopen gevorderden

Kenmerken:

  • Hardheid: Hard
  • Structuur: Grof
  • Niveau: Gevorderd – Expert

Lees hier de ervaringen van 93 andere personen >>

Voor wie is foamrollen zinvol?

Foamrollen wordt door veel mensen gebuikt, van (top)sporters tot kantoorwerkers. Veel sporters maken gebruik van foamrollen om blessures te voorkomen en spierpijn te verminderen. Daarnaast maken mensen die veel zittend werk hebben gebruik van een foamroller om hun houding te verbeteren en onder andere de bovenrug te ontspannen. Door middel van een foamroller kunnen spierknopen in de bovenrug verminderd worden. Daarnaast kun je een foamroller inzetten als je veel last hebt van stijve, verkorte of strakke spieren.

Ook in de fysiotherapie worden foamrollers vaker gebruikt tijdens een revalidatietraject. Door het gebruik van een goede foamroller kan een patiënt zelf thuis verder met het herstel van zijn blessure. Een foamroller kan ingezet worden bij een revalidatie na een enkelblessure, knieblessure, schouderblessure of bij verschillende vormen van (lage) rugklachten. Bij lage rugklachten als ischias is het verstandig om samen met je fysiotherapeut naar de klachten te kijken voordat je zelf aan de slag gaat.

Waarom foamrollen?

Zoals eerder benoemd kun je voor verschillende doeleinden foamrollen. Hieronder benoemen we de verschillende redenen waarvoor je een foamroller kunt gebruiken.

Blessures voorkomen

Veel sporters maken gebruik van een foamroller voor of na het sporten. Door een foamroller voor het sporten te gebruiken verbeter je de mobiliteit (beweeglijkheid) van gewrichten. Dit bevordert de kwaliteit van bewegen en verlaagt het risico op blessures.

Beweeglijkheid vergroten

Zoals hierboven al benoemd kun je door middel van foamrollen je beweeglijkheid laten toenemen. Heb je veel last van stijfheid in je gewrichten als gevolg van strakke spieren, dan kan foamrollen daar bij helpen. Mensen die veel zitten op het werk zullen dit zeker herkennen.

Spierpijn verminderen

Door het gebruik van een foamroller na een training verbeter je de doorbloeding in de spieren. Hierdoor kunnen je spieren sneller herstellen en verminder je de spierpijn. De dag na je training zul je hier blij mee zijn! Daarnaast kun je een foamroller ook inzetten op het moment dat je spierpijn hebt, doordat de doorbloeding verbetert worden afvalstoffen beter afgevoerd.

Heb je last van ..?

  • Spierpijn in de kuiten
  • Spierpijn in de bovenbenen
  • Hamstring spierpijn

Dan kan een foamroller helpen bij het verlichten van de klachten en het versnellen van het herstel.

Triggerpoints verminderen

Triggerpoints of knopen in een spier zijn pijnlijke verhardingen in een spier. Door middel van een foamroller ofwel triggerpoint roller kun je deze knopen in een spier losmaken. Dit doe je door over de pijnlijke plekken in de spier te rollen. Triggerpoints komen vaak voor in de bovenrug, kuiten of hamstrings. Met een goede foamroller zijn deze triggerpoints erg goed te behandelen. De behandeling van triggerpoints is over het algemeen erg gevoelig tot pijnlijk. Deze pijn hoort na het foamrollen weer af te nemen.

Hoe moet je een foamroller gebruiken?

  1. Leg de foamroller op de grond en ga zelf met de desbetreffende spier/spiergroep op de roller liggen.
  2. Rol langzaam over de spier heen.
  3. Begint met lichte druk en voer de druk langzaam op.
  4. Zoek naar het stuk in de spier wat pijnlijk of stijf is. Rol hier langzaam overheen, eventueel zou je hem bij het pijnlijke stuk even vast kunnen houden.
  5. Ondanks de pijn probeer je je spieren te ontspannen.

Mocht je meer klachten krijgen na het foamrollen, stop er dan mee. En vraag om advies bij je fysiotherapeut.

Waar moet je mee opletten tijdens het foamrollen?

Foamrollen is niet ingewikkeld, echter zijn er een aantal dingen waar je goed op moet letten.

  • Rol niet direct over botten, gewrichten, nek en onderrug.
  • Als je onlangs een operatie of medische ingreep hebt gehad, vermijd dit gebied dan.
  • Aanhoudende knie en/of heupklachten? Foamrollen kan de klachten verlichten, mocht dit niet het geval zijn of mocht je het niet vertrouwen. Neem dan contact op met je fysiotherapeut.

Welke foamroller moet je kiezen?

Er zijn veel verschillende foamrollers op de markt. Dit kan het lastig maken om een goede foamroller te kiezen. Het verschil tussen de foamrollers zit hem met name in de hardheid en structuur. Een foamroller hoort enigszins hard aan te voelen, is dit niet het geval dan zal hij minder effectief zijn. De structuur zorg zorgt voor meer druk op bepaalde plekken.

Hoe harder de rol hoe, meer druk er ontstaat.

Hoe grover de structuur, hoe meer druk er ontstaat.

Begin je met foamrollen dan raad ik aan om een foamrol te pakken die niet te hard is. Voor beginners zou ik kiezen voor een medium hardheid met lichte structuur.

Ben je al langer bezig met foamroller dan kun je ook kiezen voor een hardere foamrol met meer structuur.

Voorbeeld: Foamrollen van de kuiten

Voor meer voorbeelden kun je op YouTube zoeken: “Foamrol + Lichaamsdeel”

Vragen?

Heb je nog vragen over hoe je moet foamrollen of welke foamrol je het beste kunt aanschaffen, laat hieronder gerust een reactie achter.

Nicky Nellen
Latest posts by Nicky Nellen (see all)

    Leave a Comment

    Neem contact met ons op

    Heeft u een vraag? Vul onderstaande gegevens in dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.

    Niet leesbaar? Verander de tekst. captcha txt