Ischias

Ischias (ook wel ischialgie genaamd) is een zenuwpijn die begint in de rug en via de bil doorloopt tot in het been. Deze zenuwpijn wordt veroorzaakt door druk op de zenuw (de nervus ischiadicus), de langste zenuw van het lichaam. De zenuwpijn ontstaat meestal door niet goed functionerende gewrichten, verkeerd gebruik van spieren, door kou of door een ontsteking. Ischialgie kan ook ontstaan tijdens de zwangerschap, dan spreken we van zwangerschapsischias.

 

Tip van de fysiotherapeut: Ontstaan je klachten in je bilspier, dan kun je de bilspier ontspannen met de onderstaande oefening en een triggerpointbal.

Ischias behandeling door middel van massagebal

Lees hier de ervaringen van 35 andere personen >>

Lees verder en kom er achter hoe je ischias mogelijk kunt verhelpen met de bovenstaande oefening in combinatie met de massagebal of triggerpoint bal.

De oorzaken van ischias kunnen verschillen, hieronder gaan we verder in op de mogelijke oorzaken. Wij raden aan om contact op te nemen met je fysiotherapeut om te kijken wat de mogelijke oorzaak is van je klachten, hierdoor kan er een doelgerichte behandeling ingezet worden.

Meld u aan voor een gratis rugadvies

Ischias

Wie krijgen last van ischias?

De meeste mensen die last krijgen van ischias zijn tussen de 30 en 50 jaar oud. Vrouwen hebben een grotere kans om ischias-klachten te ontwikkelen tijdens de zwangerschap.

Tijdens de zwangerschap worden met name de ligamenten rond het bekken losser. Ligamenten zijn de banden die stabiliteit moeten geven aan gewrichten.

Doordat de ligamenten losser worden neemt de stabiliteit rond het bekken af. Hierdoor kunnen spierspanningen ontstaan. Deze spierspanning, ofwel hypertonie, kan zorgen voor druk op de zenuw.

Dit kan vervolgens weer zorgen voor de herkenbare uitstralende ischias pijn.

Wat zijn de symptomen van ischias?

Over het algemeen veroorzaakt ischialgie klachten aan één zijde van het lichaam. Dit komt doordat de nervus ischiadicus zich splitst in het wervelkanaal, één zenuw gaat naar het linker been en één zenuw gaat naar het rechter been. Na de splitsing in het wervelkanaal ontstaat de druk op de zenuw.

De symptomen en mate waarin mensen last hebben verschilt per persoon. Veel voorkomende symptomen zijn:

  • Pijn in de lage rug
  • Schietende pijn naar het been (pijnscheuten)
  • Brandend gevoel of tintelingen in het been
  • Verdoofd gevoel in het been
  • Krachtverlies van de been- en/of bilspieren
  • Spierkrampen in de been- en/of bilspieren
  • Pijn bij het heffen of strekken van het been

Oorzaken van ischias

ischialgie kan verschillende oorzaken hebben. Echter kan niet bij alle mensen de oorzaak van de klachten worden gevonden. Veelvoorkomende oorzaken van ischias zijn:

  • Artrose
  • Hernia
  • Vernauwing van het wervelkanaal (stenose)
  • Zwangerschap
  • Verkrampte/gespannen bilspieren
  • Verkeerd belasten van de rug
  • Een verkeerde lichaamshouding
  • Verminderde rompstabiliteit
  • Tumoren (komt zelden voor)

Ischias of hernia?

Ischias klachten kunnen ontstaan door een hernia. Bij ischias klachten wordt de zenuw, de ischiadicus bedrukt. Deze bedrukking van de zenuw kan ontstaan door een hernia.

Bij ischias zal het gaan om de medische term: Hernia Nuclei Pulposi (HNP). Dit is een uitstulping van een tussenwervelschijf, de stootkussentjes tussen de wervellichamen in de ruggengraat.

Wanneer een discus ofwel tussenwervelschijf uitstulpt dan kan hij tegen de zenuw aandrukken. Door deze druk ontstaan de ischias klachten.

Ischias en Darmklachten

Wanneer je last hebt van lage rugklachten zoals bijvoorbeeld ischias kan het zijn dat deze klachten ontstaan vanuit de darmen.

Verschillende organen zoals de maag, darmen en lever hebben een “projectiescherm” op de lage rug. Op het moment dat een van deze organen overprikkeld raakt kan het zijn dat je dit voelt in de lage rug.

Wanneer je het idee hebt dat klachten vanuit een orgaan de oorzaak zijn van je ischias pijn is het verstandig om contact op te nemen met je huisarts.

Zwangerschapsischias

Uit onderzoek blijkt dat 50-80 procent van de vrouwen tijdens de zwangerschap te maken krijgt met lage rugklachten. Zwangerschapsischias is een veelvoorkomende vorm van lage rugklachten tijdens de zwangerschap.

Doordat de banden rond het bekken losser worden kan er hypertonie ofwel een verhoogde spierspanning ontstaan van de “piriformis”, de piriformis is een spier in de bil. Door de verhoogde spanning kan de piriformis druk uit gaan oefenen op de zenuw, dit noemen we ook wel het “piriformissyndroom”.

Deze spierspanningen/triggerpoints zijn te verminderen door middel van rekoefeningen en training van de lage rugspieren. Voor een beter effect zou je bij de triggerpoints en spierspanningen in onder andere de bil gebruik kunnen maken van een massagebal.

Zelfmassage van de piriformis bij ischiasklachten

Hoe lang duurt ischias?

ischialgie duurt meestal tussen de 1 en 4 weken. Om zo snel mogelijk van de ischias klachten af te zijn is het belangrijk dat je contact opneemt met je huisarts of gespecialiseerd fysiotherapeut.

Neem je met ischias-klachten contact op met je huisarts, dan wordt je in het merendeel van de gevallen doorverwezen naar een fysiotherapeut.

Ons advies is dan ook om direct contact op te nemen met een fysiotherapeut, hierdoor ben je des te sneller van je klachten af.

Bij Spinesport hebben we veel ervaring met verschillende vormen van rugklachten, waaronder ischias en hernia klachten.

Ischias klachten kunnen verschillende oorzaken hebben. Om de precieze oorzaak te achterhalen zal er beeldend onderzoek moeten worden verricht. In het geval van beeldend onderzoek zal er een MRI-scan gemaakt moeten worden.

Echter op basis van het vraaggesprek en de symptomen kan de diagnose vaak al gesteld worden. Waardoor een scan overbodig is.

Daarnaast verandert er in het merendeel van de gevallen niets aan de behandeling. Vandaar dat beeldend onderzoek, een MRI-scan, liever niet gedaan wordt.

Indien je fysiotherapeut of huisarts een indicatie heeft voor een MRI-scan dan zal hij dit kenbaar maken en vervolgens het traject in gang zetten.

Behandeling van ischias

We weten nu de symptomen en mogelijke oorzaken van ischias, maar hoe kom je van de klachten af?

ischialgie kan langdurig (lage) rugpijn veroorzaken. Bij deze klacht wordt vaak rust voorgeschreven, in combinatie met rekoefeningen, massages en lichte oefeningen.

De oorzaak van de ischias wordt daarmee niet aangepakt, waardoor de kans op een terugval erg groot is.

Spinesport past succesvol OriGENE behandeling toe bij ischias. Bij deze behandeling worden de spieren in de (lage) rug in een veilige omgeving intensief getraind.

Hierdoor zijn de rugspieren in staat om hun functie weer optimaal te vervullen, waardoor de klachten afnemen.

Naast de OriGENE therapie zul je voor thuis een rekoefening krijgen, welke er voor moet zorgen dat de spierspanning in de desbetreffende spier, de piriformis, afneemt. Om deze rekoefening effectiever te maken kun je gebruik maken van een massagebal.

Indien er een indicatie voor is kan er in overleg “Dry Needling” worden toegepast. Dit is een behandelmethode om spieren te ontspannen.

Let op: Alleen dry needling zal niet voldoende zijn om de oorzaak van de klachten weg te nemen. Hiervoor is spiertraining de beste methode. Om deze reden wordt dry needling bij ons toegepast in combinatie met training.

Origene therapie bij ischias pijn

Meld u aan voor een gratis rugadvies

Ischias en Wandelen

Als je last heb van ischias, of rugklachten in het algemeen is het goed om te blijven bewegen. Door de beweging bevorder je de bloedsomloop en daarmee ook het herstel.

Op het moment dat je de rug, de wervels en de spieren daaromheen niet meer belast, zullen ze verzwakken. Door licht in beweging te blijven verzwakt je lichaam minder.

Wandelen is een licht belastende activiteit die je kunt blijven uitvoeren op het moment dat je last hebt van ischias klachten.

Ischias en wandelen gaan dus goed samen! Voer het wel uit naar gevoel, “gematigd bewegen”. Ga niet ineens verre afstanden lopen die je lichaam niet gewend is.

Soms kan wandelen pijnlijk zijn of zelfs niet mogelijk, indien dit het geval is neem dan contact op met je huisarts of fysiotherapeut. Deze kan zorgen voor advies op maat.

5 Tips bij ischias

Tip 1: Ischias Oefeningen

Ontspan de diepe bilspier ook wel piriformis genaamd. Op het moment dat de diepe bilspier gespannen is kan deze druk op de beenzenuw (ischiadicus) uitoefenen. Dit zorgt voor de vervelende klachten het been.

Het ontspannen van de diepe bilspier kan door middel van een triggerpoint bal en rekoefeningen. Voor het gemak gaan we er even van uit dat je linkerzijde pijnlijk is (linkerbil, -been, -voet). Ga met je linker bil op de massagebal zitten en zoek naar de pijnlijke plek, de zogenaamde triggerpoints. That’s it!

Start daarnaast met het rekken van je diepe bilspier, de piriformis. Hoe moet je de piriformis rekken?

  1. Ga rustig op je rug liggen
  2. Laat je rechterbeen gestrekt liggen en leg je linkervoet net boven je knie neer. Je vormt nu een “4”
  3. Trek vervolgens je rechterknie naar de borst.
  4. Je rekt nu je piriformis ofwel de diepe bilspier.

Daarnaast kun je bij spierspanning in de rest van het lichaam gebruik maken van een zogenaamde foamroller.

Tip 2: Blijf in beweging

Bewegen met (forse) rugklachten is niet altijd even makkelijk, soms zelfs pijnlijk. Vroeger gaven artsen het advies om bedrust te houden. Met de huidige kennis weten we dat je zo snel mogelijk in beweging moet komen. Het advies is maximaal 2 dagen bedrust. Door in beweging te komen houd je de spieren soepel en bevorder je de bloedsomloop. Dit is belangrijk voor het herstel van de rugpijn.

Tip 3: Wissel verschillende houdingen af

Probeer zo veel mogelijk verschillende houdingen af te wisselen. Doorbreek periodes van (lang) zitten of liggen met een stukje lopen. Zorg tijdens het zitten voor een stabiele zithouding, met je rug ondersteund tegen de leuning en je voeten plat op de grond.

Tip 4: Neem pijnstillers

Pijnstillers verhelpen de rugpijn niet. Ze kunnen ervoor zorgen dat de “scherpe kantjes” van de pijn af worden gehaald. Hierdoor zult u makkelijker in beweging kunnen komen en minder belemmerd worden door de klachten. Probeer bij rugpijn eerst paracetamol. Mocht dit niet werken probeer dan een pijnstiller met een ontstekingsremmende werking zoals ibuprofen. Paracetamol en ibuprofen zijn beide verkrijgbaar bij de drogist.

LET OP: Lees voor gebruik de bijsluiter.

Tip 5: Probeer stress te vermijden of verminderen

Vanuit het lichaam worden signalen naar de hersenen verstuurd. Deze signalen worden in de hersenen soms ten onrechte vertaald als pijn. Op dit moment wordt er pijn gevoeld, maar is er geen daadwerkelijke schade. Stressklachten gaan vaak gepaard met lichamelijke klachten. Waar mogelijk probeer stress te verminderen of zelfs te vermijden. Probeer eens ontspanningstechnieken of mindfulness. Op YouTube staan hier voldoende filmpjes over, daarnaast is de meditatie-applicatie “Headspace” het proberen waard.

BONUS Tip: Doe iets aan uw rugpijn

Verwacht van bovenstaande tips niet dat ze de rugklachten verhelpen. De tips zijn bedoeld om de rugklachten dragelijker te maken. Om snel en blijvend van de rugpijn af te zijn is het verstandig om contact op te nemen met een fysiotherapeut. Door onze unieke aanpak met de OriGENE behandelmethode kunnen wij vaak op korte termijn de klachten reduceren. Door de rug op de juiste wijze te trainen zal de kans op rugklachten in de toekomst geminimaliseerd worden.

 

Bij Spinesport voorziet een gespecialiseerde fysiotherapeut u van advies op maat. Wij helpen u graag zo snel mogelijk van uw rugklachten af.

Maak een afspraak op één van onze locaties

Meld u aan voor een gratis rugadvies

Veel voorkomende rugklachten

Lees hier meer over OriGENE behandeling of neem vrijblijvend contact op voor meer informatie over OriGENE behandeling bij ischias of andere rugklachten.

Reviews Fysiotherapie en behandeling rugklachten

Laatste update: door Nicky Nellen

Nicky Nellen
Laatste berichten van Nicky Nellen (alles zien)
    Showing 12 comments
    • GJ
      Beantwoorden

      “Ischias en wandelen gaan dus goed samen!”
      Is dat zo ?
      Hoe had u dat gedacht, als ik 60 seconden sta krijg ik al veel pijn en na 120 seconden is het niet meer uit te houden en dan vertel je me doodleuk dat ik moet gaan wandelen ?!

      • Nicky Nellen
        Beantwoorden

        Hallo GJ,

        Vervelend om te horen dat het wandelen voor jou geen optie is vanwege forse pijnklachten. Indien je nog geen contact hebt opgenomen met je huisarts dan zou ik dit willen adviseren. Deze zal ernstige onderliggende oorzaken proberen uit te sluiten. Indien het nodig is zal er verdere diagnostiek worden verricht.

        Mocht ik je op dit moment nog ergens mee kunnen helpen dan hoor ik het graag.

        Groet,
        Nicky Nellen | Fysiotherapeut

        • Doretta
          Beantwoorden

          Door dat soort adviezen is het bij mij chronisch gewoorden.

          • Nicky Nellen
            Beantwoorden

            Indien je klachten niet reduceren gedurende de tijd, neem dan altijd contact op met je huisarts of fysiotherapeut.

            De huisarts is het centrale orgaan binnen het zorgstelsel in Nederland. De huisarts zal er voor zorgen dat je op de juiste plek terecht komt.

    • .M.B.
      Beantwoorden

      28 dec. 2020 Helemaal met GJ eens. Wandelen onmogelijk daarbij pijnscheuten waar je van schrikt en in een verkeerde houding schiet.Mijn behandeling:injecties cortisone in pijnkliniek aangevuld met Oxycodon geen verbetering.

      • Nicky Nellen
        Beantwoorden

        Hallo M.B.,

        De pijnscheuten in het been zijn typische radiculaire pijnklachten (uitstralende pijnklachten). Mocht je nog geen verlichting van klachten hebben ervaren door de huidige behandeling. Dan helpen wij je graag verder.

        Indien je in de buurt woont van een van onze 6 locaties (https://www.spinesport.nl/vestigingen/) dan willen we je graag een gratis rugadvies aanbieden.

        Groet,
        Nicky Nellen | Fysiotherapeut

    • Gijs Kasius
      Beantwoorden

      ik heb 2 jaar terug een behoorlijk auto-ongeluk gehad en daardoor nekklachten, uitstulping van kraakbeen die de zenuwbaan vernauwen, om de klachten te bestrijden heb ik sinds kort een nekkraag welke ik een 3tal uur per dag mag dragen die klachten behoorlijk verlichten, echter sinds dat ongeval heb ik ook al een paar keer ischias gehad en nu weer een behoorlijke aanval die ik bestijd met wandelen. Echter ik vraag mij af of dit ook te maken kan hebben met de nekhernia want als ik de kraag draag heb ik voor mijn gevoel minder pijn in bil en been.

    • Nicky Nellen
      Beantwoorden

      Hallo Gijs,

      Vanuit het bericht wat je schrijft kunnen we lastig zeggen of het auto ongeluk / de nekklachten in verband staan met de ischias klachten. Mijn advies zou dan ook zijn om contact op te nemen met een fysiotherapeut gespecialiseerd in de behandeling van rugklachten.

      Onderzoek samen met de fysiotherapeut waar de uitstralende klachten vandaan komen. En maak op basis hiervan een passend behandeltraject.

      Mocht je uit de regio Limburg of Best (Noord-Brabant) komen dan bieden wij je graag een gratis intake aan.

      https://www.spinesport.nl/vestigingen/

      Met vriendelijke groet,
      Nicky Nellen

    • Anouchka Tangeman
      Beantwoorden

      Is fietsen eventueel ook goed voor dit soort klachten?

      • Nicky Nellen
        Beantwoorden

        Hallo Anouchka,

        Tijdens het fietsen ontstaat er meer druk op de bilspieren en mogelijk ook de zenuw (n. ischiadicus). Om deze reden kan het zijn dat het je klachten verergerd.

    • JiM
      Beantwoorden

      Wat bij mij goed helpt is het bed achter hoger zetten.
      Niet veel, 5 tot 10 cm hoger.

    • Helena wolffenbuttel
      Beantwoorden

      Ik denk dat het ischias is. Bepaalde bewegingen doen pijn en ik heb moeite met rechtop lopen. De pijn zit vooral inde benen.
      In bed is het ergste, met draaien verga ik van de pijn, vooral de bilspieren. Hoe ik ook lig het blijft pijn doen met als gevolg ik heel slecht slaap. Ik ben 82 jaar, zwem 3x per week en heb artrose in de rug, zodoende kan ik niet lang staan. Echt veel lopen
      doe ik niet omdat het me gewoon moeilijk af gaat. Het ergste vind ik nu, dat ik veel last heb inbed, zodoende kom ik
      niet tot rust.

    Leave a Comment

    Neem contact met ons op

    Heeft u een vraag? Vul onderstaande gegevens in dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.