Ischias

Ischias (ook wel ischialgie genaamd) is een zenuwpijn die begint in de rug en via de bil doorloopt tot in het been. Deze zenuwpijn wordt veroorzaakt door druk op de zenuw (de nervus ischiadicus), de langste zenuw van het lichaam. De zenuwpijn ontstaat meestal door niet goed functionerende gewrichten, verkeerd gebruik van spieren, door kou of door een ontsteking. Ischialgie kan ook ontstaan tijdens de zwangerschap, dan spreken we van zwangerschapsischias.

Ischias behandeling door middel van massagebal

Lees hier de ervaringen van 35 andere personen >>

Lees verder en kom er achter hoe je ischias mogelijk kunt verhelpen met de bovenstaande oefening in combinatie met de massagebal of triggerpoint bal.

De oorzaken van ischias kunnen verschillen, hieronder gaan we verder in op de mogelijke oorzaken. Wij raden aan om contact op te nemen met je fysiotherapeut om te kijken wat de mogelijke oorzaak is van je klachten, hierdoor kan er een doelgerichte behandeling ingezet worden.

Meld u aan voor een gratis rugadvies

Ischias

Wie krijgen last van ischias?

De meeste mensen die last krijgen van ischias zijn tussen de 30 en 50 jaar oud. Vrouwen hebben een grotere kans om ischias-klachten te ontwikkelen tijdens de zwangerschap. Tijdens de zwangerschap worden met name de ligamenten rond het bekken losser. Ligamenten zijn de banden die stabiliteit moeten geven aan gewrichten. Doordat de ligamenten losser worden neemt de stabiliteit rond het bekken af. Hierdoor kunnen spierspanningen ontstaan. Deze spierspanning, ofwel hypertonie, kan zorgen voor druk op de zenuw. Dit kan vervolgens weer zorgen voor de herkenbare uitstralende ischias klachten.

Wat zijn de symptomen van ischias?

Over het algemeen veroorzaakt ischialgie klachten aan één zijde van het lichaam. Dit komt doordat de nervus ischiadicus zich splitst in het wervelkanaal, één zenuw gaat naar het linker been en één zenuw gaat naar het rechter been. Na de splitsing in het wervelkanaal ontstaat de druk op de zenuw.

De symptomen en mate waarin mensen last hebben verschilt per persoon. Veel voorkomende symptomen zijn:

  • Pijn in de lage rug
  • Schietende pijn naar het been (pijnscheuten)
  • Brandend gevoel of tintelingen in het been
  • Verdoofd gevoel in het been
  • Krachtverlies van de been- en/of bilspieren
  • Spierkrampen in de been- en/of bilspieren
  • Pijn bij het heffen of strekken van het been

Oorzaken van ischias

ischialgie kan verschillende oorzaken hebben. Echter kan niet bij alle mensen de oorzaak van de klachten worden gevonden. Veelvoorkomende oorzaken van ischias zijn:

  • Artrose
  • Hernia
  • Vernauwing van het wervelkanaal (stenose)
  • Zwangerschap
  • Verkrampte/gespannen bilspieren
  • Verkeerd belasten van de rug
  • Een verkeerde lichaamshouding
  • Verminderde rompstabiliteit
  • Tumoren (komt zelden voor)

Zwangerschapsischias

Uit onderzoek blijkt dat 50-80 procent van de vrouwen tijdens de zwangerschap te maken krijgt met lage rugklachten. Zwangerschapsischias is een veelvoorkomende vorm van lage rugklachten tijdens de zwangerschap.

Doordat de banden rond het bekken losser worden kan er hypertonie ofwel een verhoogde spierspanning ontstaan van de “piriformis”, de piriformis is een spier in de bil. Door de verhoogde spanning kan de piriformis druk uit gaan oefenen op de zenuw, dit noemen we ook wel het “piriformissyndroom”.

Deze spierspanningen/triggerpoints zijn te verminderen door middel van rekoefeningen en training van de lage rugspieren. Voor een beter effect zou je bij de triggerpoints en spierspanningen in onder andere de bil gebruik kunnen maken van een massagebal.

Zelfmassage van de piriformis bij ischiasklachten

Hoe lang duurt ischias?

ischialgie duurt meestal tussen de 1 en 4 weken. Om zo snel mogelijk van de ischias klachten af te zijn is het belangrijk dat je contact opneemt met je huisarts of gespecialiseerd fysiotherapeut. Neem je met ischias-klachten contact op met je huisarts, dan wordt je in het merendeel van de gevallen doorverwezen naar een fysiotherapeut. Ons advies is dan ook om direct contact op te nemen met een fysiotherapeut, hierdoor ben je des te sneller van je klachten af.

 

Bij Spinesport hebben we veel ervaring met verschillende vormen van rugklachten, waaronder ischias en hernia klachten. Ischias klachten kunnen erg op hernia klachten lijken. Om er zeker van te zijn dat er geen hernia aanwezig is zal er een MRI-scan of een CT-scan gemaakt moeten worden. Echter op basis van het vraaggesprek en de symptomen kan de diagnose vaak al gesteld worden. Waardoor een scan overbodig is.

Behandeling van ischias

We weten nu de symptomen en mogelijke oorzaken van ischias, maar hoe kom je van de klachten af?

ischialgie kan langdurig (lage) rugpijn veroorzaken. Bij deze klacht wordt vaak rust voorgeschreven, in combinatie met rekoefeningen, massages en lichte oefeningen. De oorzaak van de ischias wordt daarmee niet aangepakt, waardoor de kans op een terugval erg groot is. Spinesport past succesvol OriGENE behandeling toe bij ischias. Bij deze behandeling worden de spieren in de (lage) rug in een veilige omgeving intensief getraind. Hierdoor zijn de rugspieren in staat om hun functie weer optimaal te vervullen, waardoor de klachten afnemen.

Naast de OriGENE therapie zul je voor thuis een rekoefening krijgen, welke er voor moet zorgen dat de spierspanning in de desbetreffende spier, de piriformis, afneemt. Om deze rekoefening effectiever te maken kun je gebruik maken van een massagebal.

Meld u aan voor een gratis rugadvies

5 Tips bij ischias

Tip 1: Ontspan de bilspier

Ontspan de diepe bilspier ook wel piriformis genaamd. Op het moment dat de diepe bilspier gespannen is kan deze druk op de beenzenuw (ischiadicus) uitoefenen. Dit zorgt voor de vervelende klachten het been.

Het ontspannen van de diepe bilspier kan door middel van een triggerpoint bal en rekoefeningen. Voor het gemak gaan we er even van uit dat je linkerzijde pijnlijk is (linkerbil, -been, -voet). Ga met je linker bil op de massagebal zitten en zoek naar de pijnlijke plek, de zogenaamde triggerpoints. That’s it!

Start daarnaast met het rekken van je diepe bilspier, de piriformis. Hoe moet je de piriformis rekken?

  1. Ga rustig op je rug liggen
  2. Laat je rechterbeen gestrekt liggen en leg je linkervoet net boven je knie neer. Je vormt nu een “4”
  3. Trek vervolgens je rechterknie naar de borst.
  4. Je rekt nu je piriformis ofwel de diepe bilspier.

Daarnaast kun je bij spierspanning in de rest van het lichaam gebruik maken van een zogenaamde foamroller.

Tip 2: Blijf in beweging

Bewegen met (forse) rugklachten is niet altijd even makkelijk, soms zelfs pijnlijk. Vroeger gaven artsen het advies om bedrust te houden. Met de huidige kennis weten we dat je zo snel mogelijk in beweging moet komen. Het advies is maximaal 2 dagen bedrust. Door in beweging te komen houdt u de spieren soepel en bevorderd u de bloedsomloop. Dit is belangrijk voor het herstel van de rugpijn.

Tip 3: Wissel verschillende houdingen af

Probeer zo veel mogelijk verschillende houdingen af te wisselen. Doorbreek periodes van (lang) zitten of liggen met een stukje lopen. Zorg tijdens het zitten voor een stabiele zithouding, met je rug ondersteund tegen de leuning en je voeten plat op de grond.

Tip 4: Neem pijnstillers

Pijnstillers verhelpen de rugpijn niet. Ze kunnen ervoor zorgen dat de “scherpe kantjes” van de pijn af worden gehaald. Hierdoor zult u makkelijker in beweging kunnen komen en minder belemmerd worden door de klachten. Probeer bij rugpijn eerst paracetamol. Mocht dit niet werken probeer dan een pijnstiller met een ontstekingsremmende werking zoals ibuprofen. Paracetamol en ibuprofen zijn beide verkrijgbaar bij de drogist.

LET OP: Lees voor gebruik de bijsluiter.

Tip 5: Probeer stress te vermijden of verminderen

Vanuit het lichaam worden signalen naar de hersenen verstuurd. Deze signalen worden in de hersenen soms ten onrechte vertaald als pijn. Op dit moment wordt er pijn gevoeld, maar is er geen daadwerkelijke schade. Stressklachten gaan vaak gepaard met lichamelijke klachten. Waar mogelijk probeer stress te verminderen of zelfs te vermijden. Probeer eens ontspanningstechnieken of mindfulness. Op YouTube staan hier voldoende filmpjes over, daarnaast is de meditatie-applicatie “Headspace” het proberen waard.

BONUS Tip: Doe iets aan uw rugpijn

Verwacht van bovenstaande tips niet dat ze de rugklachten verhelpen. De tips zijn bedoeld om de rugklachten dragelijker te maken. Om snel en blijvend van de rugpijn af te zijn is het verstandig om contact op te nemen met een fysiotherapeut. Door onze unieke aanpak met de OriGENE behandelmethode kunnen wij vaak op korte termijn de klachten reduceren. Door de rug op de juiste wijze te trainen zal de kans op rugklachten in de toekomst geminimaliseerd worden.

 

Bij Spinesport voorziet een gespecialiseerde fysiotherapeut u van advies op maat. Wij helpen u graag zo snel mogelijk van uw rugklachten af.

Maak een afspraak op één van onze locaties

Meld u aan voor een gratis rugadvies

Veel voorkomende rugklachten

Lees hier meer over OriGENE behandeling of neem vrijblijvend contact op voor meer informatie over OriGENE behandeling bij ischias of andere rugklachten.

Nicky Nellen
Latest posts by Nicky Nellen (see all)

    Leave a Comment

    Neem contact met ons op

    Heeft u een vraag? Vul onderstaande gegevens in dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.

    Niet leesbaar? Verander de tekst. captcha txt