7 direct toepasbare tips voor een goede zithouding

 In nieuws

Heb je een kantoorbaan of veel zittend werk? Dan heb je vast wel eens nagedacht over jouw zithouding tijdens het werk.

 

Gebruik deze zeven direct toepasbare tips voor een goede zithouding tijdens het werk.

Tip 1: Stel stoel, bureau en computer goed in.

Een goed begin is het halve werk. Voordat je begint met werken is het van belang dat je alles eerst goed instelt. Zowel je stoel, het bureau en je laptop/PC zijn hierbij van belang.

Voor het instellen van een goede zithouding kan je de onderstaande punten aanhouden;

  • Zet je voeten onder je knieën
  • Met je knieën in een hoek van 90 graden
  • Je heupen minimaal in een hoek van 90 graden
  • Het bekken en je lage rug ondersteund tegen je leuning
  • Net als je middenrug!
  • Houd je hoofd minimaal boven het punt van je heupen

Tip 2: Ga comfortabel zitten.

Wanneer je alles ter voorbereiding goed hebt ingesteld is het zaak dat je wel comfortabel gaat zitten. Comfortabel houdt in dat voornamelijk je rug wel ontspannen dient te zijn, ondanks dat je licht actief zit.

Een absolute voorwaarde is dat je goed tegen je leuning aan gaat zitten. De leuning van je stoel bied namelijk een goede ondersteuning voor je gehele rug. Vervolgens kan je, wanneer je actief tegen je leuning aan bent gaan zitten, je rugspieren ontspannen .

Als je goed tegen de leuning aan zit, kan je rug niet meer ver inzakken. Zo blijft je rug recht terwijl je spieren voor een groot deel ontspannen zijn.

Tip 3: Verwijder verstorende voorwerpen.

Zorg daarnaast dat je niet zit op je portemonnee, telefoon of een ander voorwerp wat je rug uit balans kan brengen. Haal dus verstorende voorwerpen uit je zak die een goede zithouding kunnen verstoren.

Tip 4: Stel je beeldscherm en zithoogte goed in.

Dit punt is al genoemd, maar is erg belangrijk in een goede zithouding. De grootste factoor bij een slechte zithouding is het onderuit gezakt gaan zitten. Hetgeen daarvoor het meest uitnodigt is de hoogte of instelling van je beeldscherm.

Zorg dat je beeldscherm op ooghoogte staat. Bij het werken met een laptop of tablet kan je gebruik maken van een verhoging, standaard of iets wat voor de juiste beeldscherm hoogte kan zorgen.

Tip 5: Maak (wanneer mogelijk) gebruik van een lenden ondersteuning.

Om de oorspronkelijke S-vorm van de rug te ondersteunen kan het gebruiken van een stoel met een bolling onderin, of met behulp van een hulpmiddel (lendenrol, handdoek), een goede ondersteuning geven.

Het instellen van een lenden ondersteuning is echter wel persoonlijk. Aangezien iedereen verschilt in lengte en beweeglijkheid van de rug. De stelregel is dat de holling van de lage rug nog comfortabel aanvoelt, maar wel duidelijk wordt geaccentueerd.

Goede bureaustoelen zullen automatisch al een lichte holling op de plek van de lage rug hebben. Daarnaast zal een kwalitatief goede stoel ook instelbaar zijn om de leuning iets naar achter te laten zakken tot een hoek van 95-110 graden.

Tip 6: Wissel je houding af.

Ongeacht hoe je bovenstaande tips gebruikt, het afwisselen van je houding tijdens het zitten is altijd belangrijk. Het regelmatig wisselen van je houding of eigenlijk het in beweging blijven tussen het werk door is niet alleen voor je rug belangrijk.

Zitten wordt niet voor niks gezien als “het nieuwe roken” vanwege de slechte gezondheidseffecten. Aangezien het lichaam duidelijk gemaakt is om te bewegen en zich aanpast aan hetgeen jij ervan vraagt, is het veelvuldig tussendoor blijven bewegen van je rug en hele lichaam essentieel.

20 Minuten achtereen zitten is fysiologisch gezien het MAX. Haal tussendoor een glas water, praat staand over de telefoon of doe iets anders in beweging.

Wist je dat het regelmatig nemen van een pauze tevens je werkproductiviteit verbeterd.

Tip 7: Strek je rug tussendoor.

Als je gaat bewegen is het STREKKEN van je rug het allerbelangrijkst. Een zithouding nodigt nou eenmaal uit om je rug in te laten zakken. Met tot gevolg een kromme rug of houding.

Om een kromme rug en/of rugklachten te voorkomen is het raadzaam om je rug goed te blijven strekken. Je kan hiervoor al simpel als een directeur of directrice over je stoel heen hangen en lekker uitrekken.

Er zijn ook tal van rugoefeningen die je kan doen om het strekken van je rug te verbeteren.

Hulp nodig bij het aanpassen van de zithouding of heeft u momenteel last van rugklachten?

Meld u aan voor een gratis rugadvies

Bron: lagerugpijnfysio.nl

Recent Posts
Neem contact met ons op

Heeft u een vraag? Vul onderstaande gegevens in dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.

Niet leesbaar? Verander de tekst. captcha txt