Blessurepreventie tijdens hardlopen door overpronatie te voorkomen!

 In nieuws

De manier van lopen, ofwel afwikkeling van de voet, beïnvloedt de kans op een blessure. Zakken enkel en voet tijdens de landing op de grond en bij de voetafwikkeling te veel en te abrupt naar binnen? Dan is er sprake van ‘overpronatie’. Dat vergroot de kans op blessures, zoals achillespeesontstekingen of beenvliesirritaties. Er zijn schoenen die overpronatie tegengaan.

Hoe herken je overpronatie?

  • Bekijk de stand van de hielkap bij je huidige hardloopschoenen. Is die naar binnen gezakt? Dan is sprake van overpronatie.
  • Vraag iemand anders om een keer achter je te lopen tijdens het hardlopen. Die persoon kan dan zien wat er gebeurt met de hielkap van je schoenen bij de voetafwikkeling. Het beste kun je dit doen op een lopende band, bijvoorbeeld in een sportschool. Houd wel in je achterhoofd dat je op zo’n band soms anders loopt dan buiten. Dit kan zorgen voor een andere voetafwikkeling dan normaal. Concludeer niet te snel dat je overproneert.
  • Laat je ‘loopbeweging’ opnemen met een videocamera . Bekijk de video dan vertraagd, zodat je kunt zien of je overproneert.
  • Een sportmedische instelling, sportspeciaalzaak, schoenenadviescentrum of orthopedische schoenmaker kunnen helpen bij het stellen van de diagnose.

Wat kun je doen tegen overpronatie?

  • Heb je last van overpronatie? Koop dan speciale hardloopschoenen die dit tegengaan (zogenaamde anti-pronatieschoenen). Bij deze schoenen is de binnenkant van de tussenzool van harder materiaal dan normaal. De zool kan zo meer weerstand bieden tegen het naar binnen kantelen van de voet na het landen op de grond. Wanneer je met één voet overproneert, betekent dit niet automatisch dat je dit met de andere voet ook doet. Koop je nieuwe schoenen? Stem het type schoen dan af op de voet die de meeste klachten geeft.
  • Heb je geen overpronatie? Koop dan geen speciale hardloopschoenen die dit tegengaan. Die werken alleen als je daadwerkelijk overproneert. Als je ze draagt terwijl je een normale voetafwikkeling hebt, kan je te veel naar buiten gaan lopen. Dat vergroot juist de kans op blessures.

Bron: www.veiligheid.nl

Recent Posts
Neem contact met ons op

Heeft u een vraag? Vul onderstaande gegevens in dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.

Niet leesbaar? Verander de tekst. captcha txt
Voorbeel van een goede zithouding achter een bureau