Plyometrische sprongtraining voor 60-plussers: veilig en effectief

 In nieuws

Herhaalde sprongen met een kort contactmoment verbeteren de spierkracht, sprongprestatie en fysieke prestatie van gezonde 60-plussers zonder een groot gevaar op blessures. Met enige terughoudendheid concluderen Tsjechische wetenschappers dit in hun systematische review van twaalf studies met gegevens van bijna 300 ouderen.

 

Therapeuten kunnen plyometrische training veilig inzetten om de explosieve kracht van ouderen te behouden of zelfs vergroten, stellen de auteurs. Deze explosieve kracht is weer essentieel om vallen te voorkomen, bijvoorbeeld om de balans te corrigeren na struikelen. Voorbeelden van plyometrische training zijn: touwtje springen, hinkelen en kaatssprongen.

Plyometrische training lijkt vooral voor het verbeteren van sprongkracht en explosiviteit effectiever dan krachttraining. Het principe van specificiteit is hier van toepassing: dit wil zeggen dat je vooral beter wordt in wat je doet. Van wandelen word je niet beter in traplopen en van fietsen op een hometrainer ga je niet beter schaatsen.

Training van explosieve versnelling en vertraging in de strekketens van veel ouderen ligt dichter bij hun dagelijks functioneren. Dus springen, hinkelen, hoppen en huppen is ook prima voor ouderen!

Bron: NPI

 

 

Recent Posts
Neem contact met ons op

Heeft u een vraag? Vul onderstaande gegevens in dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.

Niet leesbaar? Verander de tekst. captcha txt
Vergoeding door de zorgverzekeraar om te stoppen met roken