Skifit

 In nieuws

De winter begint er nu toch echt aan te komen. Nog anderhalve week en dan begint de kerstvakantie voor vele alweer. Steeds meer mensen gaan op wintersport, en een goede voorbereiding is het halve werk. Hier zes tips om nog even iets fitter te worden voor de wintersport

1 Joggen op de plaats

Deze oefening is goed om even op te warmen. Lekker simpel om in te komen. Gewoon even joggen op de plaats. Doe dit 1 minuut en versnel tussendoor 3 keer 10 seconden. Let er tijdens het joggen wel op dat alleen de bal van je voet de grond raakt.

2. Planken

Ieders favoriet… Maar niet heus! Wel reuze effectief! Begin daarom eens met 3 x 30 seconden. Steun op je onderarmen en tenen. Span je buikspieren aan en zorg ervoor dat je rug recht blijft en je kont niet inzakt.

3. Squats

Tijdens het skiën wordt er heel wat van je benen gevraagd. Om blessures te voorkomen versterken we daarom bij deze oefening onze benen en dijspieren. Wat moet je doen? Zet je benen uit elkaar en draai je tenen iets naar buiten. Houd daarbij je knieën licht gebogen. Nu is het een kwestie van naar beneden en weer omhoog. Span die bovenbenen lekker aan. Doe dit 30 keer en let op dat je rug recht blijft.

4. Klimmen

De volgende oefening is voor kracht en uithoudingsvermogen. Tijdens deze oefening train je je romp, buikspieren en benen. Deze oefening doe je op handen en voeten. Ga staan in de ligsteun en zet vervolgens je rechtervoet naast je rechterhand. Hou hierbij het bovenlichaam zo rustig mogelijk. Ga vervolgens weer in de beginhouding staan en doe hetzelfde met je linkervoet. Herhaal dit 15 keer per kant.

5. Superman

Om voorbereid te zijn op alle rotaties die je bij het skiën maakt gaan we nu naar de volgende oefening. Hierbij ga je op handen en voeten staan. Vervolgens doe je je linkerbeen omhoog met je knie in een hoek van 90 graden. Gaat dit goed, dan doe je ook nog eens je rechterarm omhoog. Blijf 10 seconden in deze positie staan en doe dan hetzelfde met je rechterbeen en linkerarm. Herhaal dit 15 keer.

6. Knieheffen

Was de eerste oefening te makkelijk? We sluiten af met een zwaardere variant van het joggen op de plaats. Zo kun je nog even je kracht en snelheid trainen. Je begint op je plaats te joggen en trekt hierbij je knieën zo hoog mogelijk op. Daarnaast verhoog je de sprintfases. In plaats van deze 10 seconden te laten duren bouw je deze op naar 30 seconden. Dit herhaal je 5 keer.

 

Heb je al deze oefeningen gedaan? Dan ben je klaar voor vandaag. Natuurlijk moet je de oefeningen wel elke dag herhalen voor een goed resultaat. Schrik niet, het wordt er alleen maar makkelijker op! Wanneer alles echt te makkelijk wordt, kun je de oefeningen verzwaren te verlengen of door gewichten te gebruiken. Op naar een fitte wintersport!

 

 

Recent Posts
Neem contact met ons op

Heeft u een vraag? Vul onderstaande gegevens in dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.

Niet leesbaar? Verander de tekst. captcha txt